De Maskers

De zanger Boris Blom, alias Bob Bouber, richtte de band ZZ & the Maskers al eind '62 op. De bandleden kwamen uit verschillende bandjes, waaronder The Apron Strings, de begeleidingsband van de tienerster Rob de Nijs. De act van de band was geïnspireerd op die van de onlangs overleden Screaming Lord Sutch. Ze droegen maskers en werden begeleid door horrorgeluiden. De theaterachtergrond van Bob Bouber kwam daarbij goed van pas. 

Zij waren in Amsterdam een van de eersten die de beat oppakten. Hun eerste optreden op 4 augustus 1963 was in het voorprogramma van Chubby Checker. De Beat had de dansrage Twist toen nog niet verdrongen. Een paar jaar later zouden ze een paar plaatjes met Chubby Checker maken, die kennelijk onder de indruk was geraakt van hun optreden.

 

Hun eerste single uit '63 Dracula/Beatgirl wordt beschouwd als het eerste beatnummer van Hollandse bodem. De beide nummers zijn Nederlandstalig. Vooral Dracula is een aanstekelijk beatnummer dat desondanks geen hit werd. Boze tongen beweerden dat dit nummer een in het Nederlands vertaalde versie was van een Amerikaans orgineel van de band The Vampires.

Met Bob bouber als zanger behaalden ze in 1965 hun eerste hitsingle met Ik heb genoeg van jou. Naast de nieuwe beatklankenl bleven ze nog instrumentale nummers in de ouderwetse stijl van de Shadows spelen. Een cover van Goldfinger werd hun grootste instrumentale hit.

 

Regelmatig zochten ze het buitenland op, waaronder Engeland. In The hippe Marquee club te Londen, waar ze als eerste Nederlandse band speelden, staan ze in het publiek als The Who het podium onveilig maakt. Ze zijn daarvan zo onder de indruk dat de pop-art stijl tijdelijk door ze zou worden gekopieerd.

Three’s a crowd uit '66 is daar een duidelijk voorbeeld van. Deze plaat is een van de weinige Maskersplaten waarin de muzikanten wild tekeergaan. De samenwerking tussen Bob en de rest van de band liep na wrijvingen uit op een breuk. 

In die tijd waren namen al handelswaar. Toen de Maskers zonder Bob onder dezelfde naam verder wilden moesten ze hem daarvoor betalen. Bouma was namelijk de bedenker van de bandnaam.

Na de kortstondige flirt met Pop-Art gingen ze verder met het spelen van Rhythm & Blues van een matig niveau. In steeds wijzigende samenstelling bleven ze actief tot 1970.