The Motions

Deze Haagse band is er één die volgens Engelse begrippen een echte Mod band genoemd kon worden. Ze kernmerkten zich door een snobby attitude, Carnabystreet looks en een voorliefde voor soulmuziek. Deze opvolger van Ritchie Clark (Rudy Bennet) & The Ricochets begonnen in '64. Ze veranderden hun naam vlak voordat ze op het legendarische Stones concert in het Kurhaus als voorprogramma optraden.

The Motions voelden meer voor de Stones dan voor de The Beatles. De hele sixties door is het kiezen tussen deze twee grootheden, als het gaat om het spelen van covers. Meestal sluit een keuze voor de een de andere uit. Bij Q65 was de keuze moeilijk. Daar lag de scheidslijn dwars door de band heen. The Kinks zijn de meest geliefde band van de Motions. De band heeft een van 's lands beste songschrijvers onder zijn hoede: Robbie van Leeuwen. Erg lang hoefden ze daarom geen covers te blijven spelen. Vanwege het hoge aantal composities van zijn hand dat succesvol bleek, is hij een van de weinige muzikanten uit die periode die er een zakcentje aan over heeft gehouden. De meeste muzikanten moesten na verloop van tijd bij de Sociale Dienst aankloppen voor een uitkering; of erger, ze werden met een belastingschuld opgezadeld.

 

 

Hoesfoto van hun eerste LP

Met Cees van Leeuwen als actieve manager brachten The Motions snel hun eerste single uit. It's gone/ I've got misery komt, zonder dat er veel platen verkocht worden, op de 39 plaats in de hitparade. In die tijd lieten Deejays van Veronica zich, meer dan nu, leiden door hun eigen smaak in plaats van guldens.

De eerste 4 uitstekende singles van de The Motions zijn moeilijk te vinden. De debuut LP Introduction to the Motions is minder moeilijk te vinden. Daar staan ze allemaal op. De LP is, afgezien van het sterke geluid, de moeite waard vanwege de hoes. Daarop poseert het kwartet als Engelse Gentlemens.