Brief KPN valt verkeerd na hackactie
17 FEB 2012 Theo Besteman telegraaf

KPN erkent fouten met zijn brief aan gedupeerde klanten na de grote hackaanval op het telecombedrijf. Abonnees reageerden verbolgen op de brief met daarin een nieuw wachtwoord voor hun afgesloten webmail inclusief het mailadres. Die combinatie zou tot fraude kunnen leiden.

Het bedrijf sloot na de hackactie vorige week de webmail van twee miljoen klanten af. Daarna vroeg KPN deze klanten hun wachtwoord op zijn website te vernieuwen en dit daar nog eens te bevestigen. Daarop kregen deze klanten hun nieuwe wachtwoord per mail binnen. Maar KPN zond ook nog de bevestiging met het wachtwoord en mailadres.„Iedereen die deze brief in handen krijgt, kan al mijn gegevens bij KPN inzien én veranderen of bestellingen op mijn naam doen”, aldus een klant. „Onbegrijpelijk”, reageert een ander, „ik krijg al jaren verkeerde post en kon nu zo in de KPN-gegevens van anderen kijken.”

De bevestigingsbrief was bedoeld als extra service, maar viel verkeerd omdat KPN na de hackactie juist meer veiligheid voor zijn klanten wilde garanderen. Vanaf zondag draait KPN het versturen van de bevestigingsbrief terug voor alle wachtwoordaanvragen via zijn website, bevestigde het concern gisteren.