Antisemitisme onder jonge moslims is fundamenteel en diepgeworteld

Antisemitisme onder jonge moslims is diepgeworteld en staat los van inkomen en opleiding, schrijft Bart Schut. 'Wie denkt dat jodenhaat stopt bij de grensovergangen van Putte, Hazeldonk of Geleen probeert zichzelf of anderen voor de gek te houden.'


Stelt u zich eens voor: 80 procent van de islamitische jongeren vindt dat joden - let wel: niet IsraŽli's, maar 'gewoon' joden - niet te vertrouwen zijn. Is er een betere definitie van antisemitisme pur sang denkbaar?

Antisemitisme is terug. De rel rond de uitlatingen van Turks-Nederlandse schoolkinderen in Arnhem over de Holocaust en de bedreigingen aan het adres van klokkenluider Mehmet Sahin hebben inmiddels de landelijke politiek bereikt en tot Kamervragen geleid. Hoe erg is de situatie? Wetenschappers in Vlaanderen hebben recent onderzoek gedaan naar antisemitisme onder moslimjongeren. De resultaten zijn zelfs voor de expert op zijn minst opvallend en voor de leek zonder meer schokkend.

Het JOP (Jeugdonderzoeksplatform, een initiatief van de Vlaamse overheid) hield onder leiding van Marck Elchardus, hoogleraar sociologie aan de Vrije Universiteit Brussel, een enquÍte naar antisemitisch gedachtengoed onder moslimjongeren. In het rapport Jong in Gent en Antwerpen vatten Elchardus c.s. de conclusies als volgt samen: 'De mate van antisemitisme verschilt hemelsbreed tussen moslims en niet-moslims. Van de laatsten kan ongeveer 10 procent worden omschreven als antisemiet, van de eersten 45 ŗ 50 procent.'

45 ŗ 50 procent! Laat dat even bezinken. De helft van de Vlaamse jonge islamieten is antisemiet. En die schatting is nog aan de lage kant. Als men bedenkt dat veel van de ondervraagde jongeren ook nog eens 'gedeeltelijk akkoord' gingen met de aan hen voorgelegde, negatieve stellingen over joden, kun je concluderen dat het percentage Vlaamse moslimjongeren dat er antisemitische denkbeelden op na houdt dichter bij de 75 ligt en in de stad Antwerpen zelfs bij 85! (Dit is veel hoger dan het percentage autochtone scholieren dat op islamofobe gedachten kan worden betrapt.)

Oorlog
Een paar voorbeelden: de helft van de jonge moslims gaat geheel en nog eens een kwart gedeeltelijk akkoord met de stelling dat joden aanzetten tot oorlog en dan anderen daarvan de schuld geven. Bijna tweederde vindt geheel of gedeeltelijk dat je joden maar het beste kunt mijden en bijna driekwart dat joden alles willen domineren. Nog meer islamitische jongeren - bijna 80 procent - menen dat je extra moet opletten als je zaken doet met joden en bijna driekwart dat joden teveel invloed hebben in Vlaanderen. Hetzelfde percentage vindt dat joden denken dat zij beter zijn dan anderen.

Er werden ook twee positieve stellingen voorgelegd. Met 'joden zijn hardwerkende mensen' ging nog geen 30 procent akkoord en 'joden zijn evenveel te vertrouwen als niet-joden' kon op de instemming rekenen van slechts twee op de tien jonge moslims. Stelt u zich eens voor: 80 procent van de islamitische jongeren vindt dat joden - let wel: niet IsraŽli's, maar 'gewoon' joden - niet te vertrouwen zijn. Is er een betere definitie van antisemitisme pur sang denkbaar?

In artikelen op de website Republiek AllochtoniŽ betogen Bart Voorzanger en Dilan YesilgŲz dat je antisemitisme moet zien in het licht van de misdaden die IsraŽl begaat tegen de Palestijnen. Ook in talloze tweets en reacties onder online-artikelen over jodenhaat is het argument 'ja, maar kijk nou wat IsraŽl doet' als verklaring inmiddels gemeengoed. En volgens het Arnhemse gemeenteraadslid Ali ÷zyŁrek valt het sowieso wel mee en zijn politici als Ahmed Marcouch, die regelmatig wijzen op wijdverbreid antisemitisme onder Nederlandse moslims, 'angstzaaiers'.

Nederland
Zouden de cijfers uit Vlaanderen in Nederland anders liggen? De omvang en opbouw van de islamitische populatie, de sociaal-economische, culturele en politieke positie van moslims en het onderwijssysteem in Vlaanderen verschillen niet zo gek veel van die in ons land. Daar komt nog bij dat de onderzoekers concluderen dat moslims een hoog niveau van antisemitisme hebben 'ongeacht hun persoonlijke kenmerken, opleiding van hun ouders, onderwijsvorm, taalgebruik, mediagebruik, inkomen van het gezin of de stad waar zij wonen'. En uit het lage percentage jodenhaat onder autochtone jongeren uit kansarme gezinnen blijkt dat het veelgehoorde argument van 'achterstelling' een slag in de lucht is.

Antisemitisme onder jonge moslims blijkt een fundamenteel, diepgeworteld en universeel probleem te zijn. Wie hoopt dat de situatie in Nederland fundamenteel verschilt met die in BelgiŽ doet aan wishful thinking, wie denkt dat jodenhaat stopt bij de grensovergangen van Putte, Hazeldonk of Geleen probeert zichzelf of anderen voor de gek te houden.