Vleesetende dino ontdekt bij Zuidpool

WASHINGTON, 7 MEI. Onderzoekers van een Amerikaanse universiteit hebben op het Zuidpoolcontinent fossielen gevonden van een tot nu toe onbekende vleesetende dinosaurussoort. Tweehonderd miljoen jaar geleden heerste er op Antarctica een landklimaat zoals nu in Centraal-Europa en was het continent nog met andere zuidelijke continenten verbonden.

In 1991 trok William Hammer van het Augustana College uit Rock Island, Illinois met een groep studenten naar Antarctica. Daar hebben ze op ruim zeshonderd kilometer van de Zuidpool een grote hoeveelheid fossielhoudend gesteente opgegraven en voor onderzoek naar Amerika overgebracht. De onderzoeksresultaten zijn gisteren gepubliceerd in het blad Science. "Wij noemen het dier Cryolophosaurus ellito," zei Hammer, "oftewel bevroren richelreptiel: het had een benige richel op het hoofd en wij zijn bijna bevroren tijdens het verzamelen van de fossielen."

De ouderdom van het dier werd door geologen bepaald aan de hand van onderzoek naar stenen die er net boven lagen. Volgens Hammer kan met deze vondst, die uit de vroege Jura-tijd dateert, een kloof worden overbrugd in het onderzoek naar de evolutie van dinosaurussen.

Datum:

07-05-1994

Sectie:

Kunst

Pagina:

6

Trefwoord:

Evolutie; Wetenschap en Techniek; Exacte Wetenschappen; Biologie; Reizen; Recreatie en Vrijetijdsbesteding

Op dit artikel rust auteursrecht van NRC Handelsblad BV, respectievelijk van de oorspronkelijke auteur.