1996 Intermediar Marcel Hulspas

10 jaar geleden ontdekte een Roemeense speleoloog een volstrekt van de buitenwereld afgesloten grot met een unieke leefwereld.

Hij ontdekte een ecosysteem dat waarschijnlijk al zo'n vijf miljoen jaar niet meer in contact heeft gestaan met de buitenwereld. De evolutie heeft al die tijd niet stilgestaan. Het resultaat is een unieke verzameling levensvormen, volledig aangepast aan het leven in het duister, levend op basis van de chemische processen die zich diep onder ht kalksteen voltrekken.

Ze identificeerden in totaal 48 ongewervelde land- en waterbewoners, waarvan er 33 alleen in de Mo-ville-grot voorkomen. Onder de dertig landbewoners zitten 24 endemische alleen daar voorkomende soorten, waaronder vijf spinnen, twee zilvervisjes

Ogen en pigment zijn in deze totale duisternis nutteloos, en alle soorten hebben deze eigenschappen in dé loop van de miljoenen jaren dat ze daar verbleven dan ook verloren. In plaats daarvan beschikken veel soorten over lange antennes of uitstulpingen waarmee ze hun omgeving kunnen verkennen.